Pieczone pierogi z kapustą i grzybami

pieczone pierogi

W ramach przygotowań do Świąt ciągle wypróbowuję nowe przepisy. Ostatnio sięgnęłam po przepis na pieczone pierogi podpatrzony już jakiś czas temu u Vegazone. Drożdżowe ciasto w pierożkach okazało się naprawdę pyszne - po upieczeniu mięciutkie i pulchne, a przy tym bardzo łatwe w obróbce. Tak przygotowane pierogi, ozdobione falbanką i pięknie zrumienione, świetnie sprawdzą się jako dodatek do wigilijnego barszczu albo alternatywa dla tradycyjnych, gotowanych pierogów. Do ich nadziania użyłam tym razem gotowego farszu - kapusty kiszonej z leśnymi grzybami, którą dostałam w ramach współpracy z Ogródkiem Dziadunia. Nie jest to co prawda domowy farsz do pysznych, wigilijnych pierogów mojej mamy, ale smakuje naprawdę dobrze. Taką gotową kapustę wystarczy doprawić odrobiną pieprzu, ewentualnie okrasić smażoną cebulką - i mamy bardzo szybkie i smaczne nadzienie do wszelkiego rodzaju pierogów, krokietów, pasztecików - w sam raz na świąteczny stół.

pieczone pierogi

Pieczone pierogi z kapusta i grzybami


Składniki/ na ok. 50-60 sztuk:
  • 500 g mąki pszennej (u mnie pół na pół z mąką pełnoziarnistą),
  • 7 g (1 opak.) drożdży instant,
  • 2 jajka,
  • 50 ml oleju rzepakowego,
  • 200 ml maślanki,
  • szczypta soli,
  • 1 łyżeczka cukru,
  • 1 łyżeczka kurkumy,
  • 1 roztrzepane jajko do posmarowania pierożków przed pieczeniem,
  • sezam, siemię lniane, czarnuszka do posypania,

Przygotowanie:
1. Składniki na ciasto (w temperaturze pokojowej) łączymy w misce i dokładnie wyrabiamy przez ok. 10 minut. Jeśli ciasto za bardzo lepi się do dłoni, podsypujemy odrobiną mąki. Wyrobione ciasto przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na ok. 1 godzinę.
2. Wyrośnięte ciasto dzielimy na 3-4 części. Każdą rozwałkowujemy na płat o grubości ok. 3 mm. Dużą szklanką wykrawamy koła, na każde nakładamy po łyżce farszu i sklejamy jak zwykłe pierogi (można ozdobić falbanką). Układamy na blaszce wyłożonej papierem, smarujemy żółtkiem i posypujemy ziarnkami.
3. Pieczemy w temperaturze 200 st. C, aż nabiorą złotego koloru. Pierwszą partię można włożyć do zimnego piekarnika - pierożki urosną w czasie, gdy będzie się rozgrzewał (będą gotowe po kilku minutach pieczenia). Pozostałe piec przez ok. 15-20 minut od włożenia do gorącego piekarnika.

* Gdybyście tak jak ja zdecydowali się wykorzystać gotową kapustę, koniecznie dobrze odciśnijcie ją z nadmiaru płynu, ewentualnie odparujcie w garnku lub zagęśćcie odrobiną bułki tartej. 

Ogródek Dziadunia

***
Spodobał Ci się dzisiejszy przepis? Będzie mi miło jeśli podzielisz się nim ze znajomymi albo zostawisz komentarz. A jeśli chcesz być na bieżąco z nowymi wpisami, które pojawiają się na blogu, odwiedź moją stronę na Facebook'u lub Google+

9 komentarzy

  1. pieczonych jeszcze nie jadłam... ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo lubię pieczone pierogi, a takiego ciasta jeszcze nie robiłam. Bardzo mi się podoba plecionka na pierożkach, przypomina mi moje lepienie pierogów w rodzinnym domu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierogi z falbanką są tak bardzo odświętne, idealne na Boże Narodzenie :)

      Usuń
  3. Pierogi pieczone to moje ulubione. Odkąd ich pierwszy raz spróbowałam to nie bardzo chcę wracać do tradycyjnych :) Chociaż przyznam, że takich z kapustą i grzybami jeszcze nie robiłam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj akurat użyłam gotowego farszu ze słoika, ale w najbliższym czasie na blogu pojawi się przepis na świąteczną kapustę, idealną do pierogów :)

      Usuń