Ogórki małosolne mojej mamy (krok po kroku)

Ogórki małosolne mojej mamy

Często piszę o smakach, z którymi kojarzy mi się dzieciństwo. Kawałek chleba z masłem i ogórkiem małosolnym to moje wspomnienie lata. Najlepiej zjedzony gdzieś na podwórku albo schodach domu moich dziadków. Ale jeśli chodzi o ogórki małosolne to jestem bardzo stronnicza, bo nie umniejszając innym gospodyniom domowym, to moja mama robi najlepsze ;) Jako dziecko nigdy nie przywiązywałam wagi do ich przygotowania, ale postanowiłam się ogarnąć i wrócić do podstaw. Bo przepis jak się okazuje jest bardzo, bardzo prosty. Poniżej znajdziecie kilka fotografii, które przygotowałam razem z mamą. A ogórki... no cóż, zniknęły błyskawicznie i coś czuję, że trzeba będzie nastawić następny słoik :)

Ogórki małosolne mojej mamy

Ogórki małosolne mojej mamy

Ogórki małosolne mojej mamy

OGÓRKI MAŁOSOLNE MOJEJ MAMY


Składniki/ na słoik o pojemności 1,5 l:
  • ok. 1 kg ogórków (minus 3 ogórki) - najlepiej wybrać średniej wielkości ogórki, równej wielkości,
  • 2 duże gałązki świeżego kopru,
  • 2 ząbki czosnku,
  • kawałek chrzanu (opcjonalnie),
  • 2 łyżki soli,
  • wrzątek.

Przygotowanie:
1. Ogórki myjemy, przekładamy do miski, zalewamy zimną wodą i odstawiamy na ok. 1 godzinę. Następie lekko je osuszamy i nadkrajamy z dwóch stron na krzyż (jak na zdjęciach). Mniejsze ogórki wystarczy naciąć z jednej strony.
2. Na dno słoika wkładamy koper. Na nim ciasno układamy ogórki, najlepiej pionowo. Między ogórki dorzucamy też obrany czosnek i chrzan.
3. Ogórki zasypujemy solą, zalewamy gorącą wodą. Słoik zakręcamy i lekko nim potrząsamy, żeby wymieszać sól. Odstawiamy na kuchenny blat. Ogórki będą pracować, więc pod słoik można podłożyć talerzyk.

Ogórki małosolne mojej mamy

Ogórki małosolne mojej mamy

Ogórki małosolne mojej mamy

Ogórki przygotowane w ten sposób dochodzą bardzo szybko i powinny być dobre już następnego dnia. Ja najbardziej lubię takie jeszcze zielone, sama śmieję się, że tylko lekko pomoczone w słonej, czosnkowej zalewie. Sławek woli już bardziej podkiszone, takie mniej więcej 2-3 dniowe. Dlatego najlepiej co jakiś czas kontrolować smak ogórków, bo zwłaszcza przy upalnej pogodzie ogórki mogą ukisić się bardzo szybko. Żeby zatrzymać proces fermentacji wystarczy wstawić słoik z ogórkami do lodówki, wcześniej usuwając z niego chrzan i czosnek.

A jak ogórki lekko się podkiszą, to koniecznie zróbcie z nimi sałatkę ziemniaczaną. Jest super prosta, a przy tym naprawdę pyszna i idealnie sprawdzi się do weekendowego grillowania!

Ogórki małosolne mojej mamy

***
Spodobał Ci się dzisiejszy przepis? Żeby być na bieżąco z nowymi wpisami, odwiedź moją stronę na Facebook'u lub Google+.

Brak komentarzy

Prześlij komentarz