Barszcz ukraiński z bobem i kapustą

Barszcz ukraiński z bobem i kapustą

Gdy spotykam osoby zza granicy lub mieszkańców innych rejonów naszego kraju, w rozmowach zawsze chętnie poruszam temat kuchni regionalnej. Nieznane potrawy, ciekawe przyprawy i ulubione smaki z ich rodzinnych domów zawsze interesują mnie najbardziej.

Nasz kolega z Ukrainy, trochę z nostalgią wspominając swój dom, opowiadał mi ostatnio o barszczu ukraińskim. Uśmiechałam się pod nosem, bo barszcz ukraiński to także moje wspomnienie z domu rodzinnego. Taki barszcz, koniecznie z dodatkiem białej kapusty i bobu, gotowała w dzieciństwie moja mama. A wcześniej jej mama, moja pochodząca z Podkarpacia babcia dla mojego dziadka, urodzonego na Ukrainie. Kiedyś za barszczem ukraińskim aż tak nie przepadałam, ale zawsze lubiłam wyjadać z niego ugotowany na miękko bób. Jak to jednak często w życiu bywa, po latach chętniej docenia się smaki dzieciństwa. Dlatego dzisiaj, korzystając z dnia wolnego, ugotowałam wielki gar domowego barszczu. Poniżej podaję Wam mój przepis na barszcz ukraiński, który pamiętam z dzieciństwa, oczywiście w wersji wegetariańskiej, a nawet wegańskiej!

Barszcz ukraiński z bobem i kapustą

Barszcz ukraiński z bobem i kapustą


Składniki/ 4-6 porcji:
  • 5 buraków,
  • 1 marchew,
  • 1/2 małego selera,
  • 1 cebula,
  • 2 ząbki czosnku,
  • 200 g świeżego bobu,
  • 1/4 małej główki białej kapusty/ ok. 350 g,
  • 2 łyżki koncentratu/ pasty pomidorowej,
  • 2-3 łyżki sosu sojowego,
  • 2 łyżki octu jabłkowego/ soku z cytryny,
  • 2-3 łyżki oleju,
  • 2 liście laurowe,
  • 4 ziarna ziela angielskiego,
  • kilka ziarenek czarnego pieprzu,
  • sól, mielony pieprz do smaku
  • świeży koperek lub natka pietruszki do podania.

Wykonanie:
1. Warzywa obieramy. Buraki, marchew i selera kroimy w słupki, cebulę w drobną kostkę, czosnek w plasterki. Kapustę drobno szatkujemy. 
2. W dużym garnku rozgrzewamy olej, wrzucamy wszystkie warzywa oprócz kapusty i bobu oraz przyprawy: liście laurowe, ziele angielskie i pieprz w ziarnach. Wszystko podsmażamy przez kilka minut, następnie dodajemy koncentrat i smażymy razem kolejne 5 minut. 
3. Do garnka dodajemy kapustę, opłukany bób, sos sojowy i 1,5 litra wody. Gotujemy przez 15-20 minut pod przykryciem, aż warzywa (a szczególnie bób) będą miękkie. Na końcu dodajemy ocet i doprawiamy do smaku sporą szczyptą soli (dla równowagi, bo barszczyk sam w sobie jest dość słodki) i mielonego pieprzu. Barszcz ukraiński podajemy posypany koperkiem lub natką pietruszki, z porcją ugotowanych ziemniaków.

Wskazówka:
Przed podaniem warto odstawić zupę na pół godziny, dzięki czemu nabierze pięknej, głębokiej barwy.

Inspiracja: M. Dymek "Nowa Jadłonomia" 

Barszcz ukraiński z bobem i kapustą

***
Spodobał Ci się dzisiejszy przepis? Będzie mi miło jeśli podzielisz się nim ze znajomymi albo zostawisz komentarz. A jeśli chcesz być na bieżąco z nowymi wpisami, które pojawiają się na blogu, odwiedź moją stronę na Facebook'u lub Google+

Brak komentarzy

Prześlij komentarz